Нийслэл хотод авто замын түгжрэлийг бууруулах зорилгоор 3 гүүрэн гарц барьсан. Гүүрэн гарц нь замын түгжрэл, гэмтэл осол зэргээс сэргийлсэн сайн шийдэл болсон гэж хэлж болно. Гэхдээ эдгээр гүүрэн гарцуудын цахилгаан шат ажиллахгүй байгаа нь өндөр настай, хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдэд хүндрэлтэй байгааг байнга хэлдэг.
Гэвч асуудал үүгээр дуусахгүй нь. Гүүрэн гарцыг тойрсон олон асуудлаас хамгийн гол нь тэдгээрийн чанар байлаа. Учир нь улсын төсвийн өч төчнөөн хөрөнгөөр барьж босгосон зарим гүүрэн гарцууд нь ганцхан жилийн настай байсан нь олон хүнийг гайхшрууллаа. Тодруулбал наадмын өдөр буюу долдугаар сарын 11-нд 120 мянгатын автобусны буудлын дэргэдэх гүүрэн гарцыг НМХГ-аас шалгалт хийн ашиглалтыг яаралтай зогсоосон юм.
Ингэх болсон шалтгаан нь наадмын өдөр явган хүний урсгал, хөдөлгөөний ачаалал огцом нэмэгдэж лист тавцан болон туслах дам нуруутай холбосон гагнаас ханзарсан, шал нь хотолзож хөдөлгөөнд орсон зэрэг аюулгүй байдлыг хангаагүй шинж тэмдгүүд илэрчээ. Мөн баруун талын цахилгаан шатанд 11 хүн зорчиж явахад гацсан бөгөөд гацсан иргэдийг гаргах явцад хонгилын хаалганы түгжээг эвдсэн нь ашиглалтын шаардлага хангахгүй болжээ.
Тиймээс гүүрнээс хойш 30 метрийн зайд явган хүний гэрлэн дохиотой гарц гаргажээ.
Уг гүүрэн гарцыг 2014 оны долдугаар сарын 11-нд ашиглалтад оруулсан бөгөөд 720 сая төгрөгийн төсвөөр Авто замын газрын захиалгаар “MBES” компани гүйцэтгэжээ. Гэвч бүхэл бүтэн 720 сая төгрөгийн зарцуулан байж хийсэн гүүрэн гарц өнөөдөр ашиглагдахгүй байна.
Ер нь энэ гүүрэн гарц анх ашиглалтад орохдоо л хүн явахад хотолзож чанар муутай хийгдсэн нь харагдаж байсан гэдгийг иргэд хэлж байгаа юм. Тэгвэл энэ ажлын гүйцэтгэлийг хангалттай гэж хүлээн авсан албаныхан ч мөн энэ асуудалд “MBES” компанийнхантай хамтдаа хариуцлага үүрэх нь зүйтэй болов уу. Харин бусад ААН-үүд цааш цаашдаа улсын төсвийн хөрөнгөөр бүтээн байгуулалтын ажил хийхдээ мөнгө төгрөг нааш нь цааш нь гулгуулах бус олон хүний эрх ашгийг бодож байж ажлаа хийж гүйцэтгэх хэрэгтэй болов уу. Магадгүй наадмын өдрүүдэд уг гүүрэн гарц ачааллаа дийлэхгүй нурсан бол яах вэ гэдгийг ч бодоход илүүдэхгүй л байх.
Гэвч асуудал үүгээр дуусахгүй нь. Гүүрэн гарцыг тойрсон олон асуудлаас хамгийн гол нь тэдгээрийн чанар байлаа. Учир нь улсын төсвийн өч төчнөөн хөрөнгөөр барьж босгосон зарим гүүрэн гарцууд нь ганцхан жилийн настай байсан нь олон хүнийг гайхшрууллаа. Тодруулбал наадмын өдөр буюу долдугаар сарын 11-нд 120 мянгатын автобусны буудлын дэргэдэх гүүрэн гарцыг НМХГ-аас шалгалт хийн ашиглалтыг яаралтай зогсоосон юм.
Ингэх болсон шалтгаан нь наадмын өдөр явган хүний урсгал, хөдөлгөөний ачаалал огцом нэмэгдэж лист тавцан болон туслах дам нуруутай холбосон гагнаас ханзарсан, шал нь хотолзож хөдөлгөөнд орсон зэрэг аюулгүй байдлыг хангаагүй шинж тэмдгүүд илэрчээ. Мөн баруун талын цахилгаан шатанд 11 хүн зорчиж явахад гацсан бөгөөд гацсан иргэдийг гаргах явцад хонгилын хаалганы түгжээг эвдсэн нь ашиглалтын шаардлага хангахгүй болжээ.
Тиймээс гүүрнээс хойш 30 метрийн зайд явган хүний гэрлэн дохиотой гарц гаргажээ.
Уг гүүрэн гарцыг 2014 оны долдугаар сарын 11-нд ашиглалтад оруулсан бөгөөд 720 сая төгрөгийн төсвөөр Авто замын газрын захиалгаар “MBES” компани гүйцэтгэжээ. Гэвч бүхэл бүтэн 720 сая төгрөгийн зарцуулан байж хийсэн гүүрэн гарц өнөөдөр ашиглагдахгүй байна.
Ер нь энэ гүүрэн гарц анх ашиглалтад орохдоо л хүн явахад хотолзож чанар муутай хийгдсэн нь харагдаж байсан гэдгийг иргэд хэлж байгаа юм. Тэгвэл энэ ажлын гүйцэтгэлийг хангалттай гэж хүлээн авсан албаныхан ч мөн энэ асуудалд “MBES” компанийнхантай хамтдаа хариуцлага үүрэх нь зүйтэй болов уу. Харин бусад ААН-үүд цааш цаашдаа улсын төсвийн хөрөнгөөр бүтээн байгуулалтын ажил хийхдээ мөнгө төгрөг нааш нь цааш нь гулгуулах бус олон хүний эрх ашгийг бодож байж ажлаа хийж гүйцэтгэх хэрэгтэй болов уу. Магадгүй наадмын өдрүүдэд уг гүүрэн гарц ачааллаа дийлэхгүй нурсан бол яах вэ гэдгийг ч бодоход илүүдэхгүй л байх.
Б.Сансар
olloo.mn